Google Trends

Google Trends is een gratis tool van Google die informatie geeft over populaire zoekopdrachten in de Google-zoekmachine en op YouTube.

De dienst werd voor het eerst gelanceerd in 2006 en kreeg zijn laatste grote update in mei 2018. Google Trends kan gebruikt worden voor verschillende doeleinde – zo is de tool populair bij marketeers als keyword research tool.

Via de officiële website kun je de tool direct gebruiken.

Bovenaan de site vind je direct het zoekveld – hier kun je een zoekterm of onderwerp invoeren waar je meer informatie over wil hebben.

Je kan Google Trends natuurlijk voor allerlei zaken inzetten.

Journalisten kunnen de tool gebruiken om onderzoek te doen naar interessante onderwerpen om over te schrijven. Ondernemers kunnen een niche vinden waar nog weinig concurrentie is en zo snel een business uit de grond stampen.

Google Trends is de perfecte tool om snel een niche te vinden waar nog weinig concurrentie bestaat. Je kan de tool op verschillende tijdintervallen instellen, wij kiezen meestal ‘Afgelopen 12 maanden’ of ‘Afgelopen 90 dagen’ – maar de keuze is natuurlijk aan jou.

Laten we eens kijken hoe een gezonde zoektrend eruitziet. We hebben gekozen voor de zoekterm ‘Sonos’ – van de muziekspeakers.

Zoals je in de grafiek kunt aflezen, is er aan het einde van het jaar een extreme groei in het zoekvolume. De stijging in zoekvolume laat zich relatief makkelijk verklaren: in november heb je Black Friday en in december de feestdagen.

Deze data is SUPER interessant, omdat je hier perfect op kan inspelen!

Bijvoorbeeld:

  1. Als YouTuber kan je een videoreview maken en vertellen waarom een Sonos-speaker volgens jou het beste geluid geeft (bijvoorbeeld in samenwerking met een webwinkel).
  2. Als ondernemer kan je Sonos-apparatuur aanschaffen, omdat je weet dat hier extra vraag naar is in deze maanden.
  3. Als journalist kan je een artikel schrijven over de enorme kortingen op A-merken (waaronder dus Sonos).

Het is belangrijk dat je geen hype kiest. ‘Pokemon’ was in 2016 bijvoorbeeld enorm populair. Alleen die populariteit was maar voor héél eventjes.

Als je dus een Pokemon-webwinkel was gestart, had je een korte tijd goed kunnen verdienen, maar de hype is dus geen trend geworden. Soms wil je dus juist naar de zoekinteresse over meerdere jaren kijken.